بازاریابی اینترنتی چیست؟

دیگه از این کلیشه تر نمی شود در مورد بازاریابی اینترنتی حرف زد! من هم قرار نیست از چیزی تعریف ارائه بدهم اما خب باید از یک جایی شروع کرد. بازاریابی از طریق اینترنت بهترین تعریفی است که می شود ارائه کرد ولی وقتی می خواهیم در مورد روش های این مدل بازارایابی حرف بزنیم همه چیز فرق می کند.

روش های بازاریابی در اینترنت گسترده هستند از سئو گرفته تا تبلیغات کلیکی تا ایجاد صفحات فیک. حتما شما وقتی که در اینترنت چرخی زده اید مخصوصا دو سال پیش ( اما حالا هم هست تک و توک) سایت های ناخواسته ای را دیده اید که باز شده اند و چشمک زن به شما تبریک گفته اند که برنده ساعت شده اید!!!
خب این هم یه مدل بازاریابی اینترنتی است. حالا درست یا غلط اش را کاری ندارم. هر چند باورم نمی شود امروز کسی دیگر گول چنین تبلیغات زردی را بخورد.

بازاریابی اینترنتی صرف نظر از اندازه کسب و کار شما ارزان ترین راه برای رسیدن به بازار هدف شما است. اما وقتی دریک سایت سئو و یک سایت ایرانی از بازاریابی اینترنتی حرف می زنیم می خواهیم چه چیزی را تعریف کنیم؟ کدام روش را ترویج کرده و درباره کدام متد ها بحث کنیم؟

بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی آنلاین، فرایند ترویج کسب و کار، نام تجاری، محصولات و خدمات آن بر روی اینترنت است که با استفاده از ابزارهایی به آمار بازدید و فروش آن کسب و کار کمک می کند.

همان طور که بالا هم نوشتم بازاریابی اینترنتی یک اصطلاح بسیار فراگیر است که شامل طیف وسیعی از تاکتیک ها و استراتژی های بازاریابی در بستر وب و اپلکیشن می شود – از جمله محتوا، ایمیل، جستجو، رسانه های تبلیغاتی و غیره. با این حال، امروزه بازاریابی اینترنتی با “بازاریابی محتوا” همخوانی بسیاری دارد.
اینجا یک چیزی را روشن کنم: یک عکسی که مفهوم تجاری شما را برساند یا یک فیلم در مورد فعالیت های شما یا یک مقاله در مورد محصول شما می تواند محتوا تلقی شود وقتی از بازاریابی محتوا حرف می زنیم ذهن تان فقط به سمت تولید مقاله نرود لطفا!

ادامه مطلب …

بازاریابی اینترنتی محصولات به مجموعه کارهایی گفته می شود که صاحبان سایت ها باید آنها را برای رونق کسب و کار اینترنتی خود مراعات کنند. با رعایت این فعالیت ها فروش محصولات و ترافیک وب سایت آنها بیشتر خواهد شد.

در واقع بازاریابی اینترنتی محصولات راهکارهایی است که می تواند با متد های منظم بازدیدکننده های وب سایت شما را تبدیل به مشتریان محصولات وب سایت شما کند. خیلی ساده اگر سایت تجاری دارید و بازدید شما منجر به فروش یا تماس مشتری نمی شود یعنی هیچ! مهم نیست چقدر بازدید دارید. مثلا اگر روی کلید واژه های اشتباهی سئو کرده باشید یا ادروز رفته باشید از این ساده تر؟

اما در این میان مشکلاتی نیز وجود دارد که جلوی تبدیل شدن بازدیدکننده ها به مشتری را می گیرد. این مشکلات همان اشتباهاتی هستند که شما در بازاریابی اینترنتی محصولات خود ممکن است آنها را بدون هیچ آگاهی اجرا کنید و به وب سایت و میزان فروش محصولات خود آسیب وارد کنید. یادتان باشد شکست یا پیروزی شما در بازاریابی اینترنتی برآیند تصمیمات مختلف شماست.

زمان درست انتخاب کنیم

خیلی از این اشتباهات در اجرای بستر مناسب جهت آغاز یک کمپین بازاریابی اینترنتی محصولات اتفاق می افتد و بسیاری دیگر از این اشتباه ها در زمان انتخاب روش های تبلیغاتی نادرست خود را نشان می دهد.

به طور مثال من دو سال پیاپی دارم می بینم که یک آزانس هواپیمایی دقیقا سه روز مانده به عید نوروز کلی هزینه رپورتاژ آگهی در سایت های خبری می دهد و هر بار هم نتیجه دلخواه را نمی گیرد. زمان درست را انتخاب نکنیم باختیم.

با کمال تاسف باید خدمت تان عرض کنیم که بسیاری از این اشتباهات حالتی پنهانی دارند و تا هنگام آزمون و خطای تجربی خود را آشکار نمی کنند. پس شما برای دانستن این اشتباهات مجبور هستید دست به آزمون و خطا بزنید و از آنها خطا بودن روش های تبلیغاتی را نتیجه بگیرید.

در این نوشته سعی می کنیم به مواردی از این اشتباهات بازاریابی اینترنتی محصولات اشاره کنیم.

1- آدم های اشتباهی کار های اشتباهی

اولین اشتباه خطرناک در بازایابی اینترنتی محصولات, روش نادرست بازاریابی است. بسیاری از افراد و صاحبان وب سایت ها به روش های درست بازاریابی اینترنتی شناخت ندارند و به همین خاطر به نتیجه دلخواه خودشان نمی رسند.

خیلی وقت ها دیدم که ذر شرکت های مختلف همه از برنامه نویس گرفته یا نویسنده در مورد بازاریابی نظر می دهند و بدتر از همه نظرشان را اعمال می کنند.

2- تجربه کاربری و دیگر هیچ!

دومین اشتباه مربوط به نادرست بودن طراحی ظاهر سایت یا اپ است. نمای وب سایت شما هویت و شناسنامه فعالیت های شماست. پس باید نمای ظاهری وب سایت تان را به گونه ای طراحی کنید که کاربران و مخاطبان وب سایت را در آن ماندگار کند. کاربران تمایل داشته باشند وقت و زمان زیادی را در وب سایت شما سپری کنند. انگار تجربه کاربری و طراحی آن فقط به درد سمینار می خورد.

3-روش های خز شده, روش های روی اعصاب بازاریابی

اشتباه بسیار خطرناک دیگر در بازاریابی اینترنتی محصولات, استفاده از روش های تبلیغاتی غیر استاندارد است. از روش های تبلیغاتی غیر استاندارد می توان به پنجره های باز شونده اشاره کرد که وقتی استفاده می شود یک کاربر بدون هیچ تمایلی وارد وب سایت شما می شود و به اجبار سایت شما را مشاهده می کند. به هیچ عنوان نباید از این تبلیغات برای بازاریابی اینترنتی خود استفاده کنید.

البته به تازگی سیستم های کلیکی غیر مجاز هم به کار افتاده اند که بسیار خطرناک هستند. روال کار این سیستم ها به این صورت است که به شما پیشنهاد می دهند تا تعدادی بازدیدکننده برای شما بفرستند و در قبال آن مبلغی را از شما دریافت کنند. در حالی که این روش کاملا جعلی است و به شما امیدواری کاذب می دهد. زیرا هیچ یک از این بازدیدکننده ها تبدیل به مشتری شما نخواهند شد و کاربران بازار هدف شما نیستند.

ارسال ایمیل های انبوه به فهرست های از پیش تعیین شده هم یکی از اشتباهات خطرناک در بازاریابی اینترنتی محصولات است. در مقابل این اشتباه خطرناک, می توانید از ایمیل مارکتینگ استفاده کنید. به هیچ عنوان به فهرست های آماده ایمیل ارسال نکنید. راستش را بخواهید من اصلا اعتقادی به ایمیل ندارم به یک دلیل: تا حالا چند بار از روی ایمیل محصولی خریدید یا عضو سایتی شدید؟

همچنین به شماره تلفن های آماده پیامک نفرستید. شما باید یک فهرست تخصصی از علاقمندان به کسب و کارتان را تهیه کنید و تبلیغات خودتان را به صورت هدفمند به آنها ایمیل یا پیامک کنید.

همواره این نکته را به یاد داشته باشید که برای گرفتن نتیجه بهتر, باید از تبلیغات استاندارد برای معرفی محصولات تان استفاده کنید. هر استفاده ای از تبلیغات غیر استاندارد می تواند شما را از هدف تان که فروش محصولات وب سایت تان است دور کند.

بعد یک اصل دیگر در رسیدن به موفقیت و فروش محصول تان این است که به هیچ عنوان سایت تان را با سایر رقبا مقایسه نکنید. سعی کنید راه های استاندارد و منطقی برای تبلیغات سایت تان پیدا کنید و به از روش های سایت های رقیب پیروی نکنید. چون احتمال دارد آنها در حال تجربه یک روش نادرست باشند و شما هم با دنباله روی از آنها به تله های آن روش نادرست بیفتید. مطمئن باشید با اتخاذ روش های استاندارد تبلیغاتی مشتریان, شما را پیدا خواهند کرد.

4- گاماس گاماس

به هیچ عنوان در بازاریابی اینترنتی عجله به خرج ندهید. عجله کردن برای سود بیشتر وقت شما را خواهد گرفت و در ضمن نتیجه دلخواهی هم نخواهید گرفت. یک شبه و با روش های غیر استاندارد نمی توان زودتر به نتیجه رسید. این اشتباهی است که بسیاری از صاحبان وب سایت مرتکب می شوند.

بعد سعی کنید در کسب و کارتان جدی باشید و از آن دلسرد نشوید. اگر شما در کسب و کار اینترنتی که به راه انداخته اید, تخصص دارید باید پشتکار و تلاش را هم به آن اضافه کنید و به کارتان بچسبید. زود دلسرد شدن و از این شاخه به آن شاخه پریدن شما را به جایی نخواهد رساند.

یک تبلیغات موفق نیاز به جلب توجه کاربران, تحریک خواسته های آنها, ایجاد علاقه و جلب اعتمادی دارد که منجر به حرکت زایی کاربران شود.

در هر تبلیغی که این موارد در آن رعایت نشود باید به آن روش تبلیغاتی شک کرد.

  • شما قالب های مقرون به صرفه ای را آماده می کنید که برای موتورهای جستجو و به اصطلاح سئو پذیر هستند. شما اولین بخش را برای همه با محصولات و خدمات خود آسان کرده اید. با این حال، سخت ترین قسمت درست پس از نصب قالب به وب سایت می آید؛ نیاز به بازدید کننده، مشتری بالقوه و فروش. شما احتمالا با هزاران صاحب کسب و کار آنلاین صحبت کرده اید. اشتباهات رایج که شما اغلب مشاهده می کنید چیست؟ پیشنهادات شما برای خوانندگان ما در این مرحله چیست؟

ادامه مطلب …

بازاریابی رقبا دغدغه هر کسی است که کسب و کاری را برای خود راه انداخته است. آنها می خواهند بدانند که رقیب های آنها چه فکری در سرشان دارند، و چگونه این فکرها را عملیاتی می کنند. آنها همچنین می خواهند بدانند که رقبای تجاریشان در اینترنت کدام روش ها را کار نمی کنند،متدشان چیست و مهم تر از همه چه پلنی برای رشد کسب و کارشان در اینترنت استفاده می کنند. من همیشه مشتری هایی داشتم که دوست داشتند در گوگل با کلماتی که خودشان دوست دارند بالا باشند اما در نتیجه بررسی هایی که می کردم رقبای آن ها در سئو روی کلماتی به مراتب بهتر و کارآمد تر سرمایه می کردند.

ادامه مطلب …